Vlieglessen
Met een 2-persoons of 4-persoons vliegtuig
Vliegles vanaf vliegveld Hoogeveen
Je eigen tempo bepalen
Ervaren instructeurs
Het toestel waarmee u vliegt
De praktische vliegopleiding wordt bij onze vliegschool gegeven op de tweepersoons Cessna 152, de vierpersoons Cessna 172 of de 2 persoons MLA vanaf Vliegveld Hoogeveen.
Tijdens je opleiding op de Cessna 152 kun je ook een paar lessen op de Cessna 172 nemen, om alvast te wennen aan een groter toestel.
Je bent er dan meteen op uitgecheckt.
Informatie over de lessen
Wanneer en in welk tempo?
Lessen kan op elke dag van de week. Je kunt zelf het tempo bepalen. Tweemaal per week of eenmaal per maand, je zegt het maar. Wil je het een tijdje stilleggen of juist vaker gaan lessen? Dat is allemaal mogelijk. Alleen voor de examentraining adviseren wij om minimaal wekelijks te lessen. Je hoeft niet steeds op dezelfde dag en tijdstip te lessen al mag dat natuurlijk wel. Je bent volledig vrij om afspraken te maken.
Bij minder zicht of harde wind lessen wij met een aangepast programma. Bent je qua vaardigheden nog niet zover dat je dat aan kunt wordt de les zonder kosten geannuleerd. Dit laatste geldt natuurlijk ook wanneer het geen vliegbaar weer is.
Informatie / aanmelding
De basisvaardigheidstraining
De basisvaardigheidstraining begint met het zelf leren klimmen, dalen, horizontaal vliegen en het maken van bochten. Ook leer je te vliegen met verschillende snelheden. Voordat je het weet keer je alweer terug naar veld en maak je je eerste landing. Zodra je het ‘bovenwerk’ redelijk in je vingers hebt, krijgt je les ‘in het circuit’. Het circuit is een gebied rond het vliegveld waar je volgens vaste patronen vertrekt en aankomt.
Door na de take-off in het circuit te blijven vlieg je een rechthoek waardoor je weer recht voor de landingsbaan (op final) uitkomt. Je gaat nu een landing maken met direct daarna een doorstart, de zogenaamde touch-and-go. Zodra je instructeur tevreden is zal hij je vertrouwd maken met een aantal veiligheidsprocedures en je voorbereiden op de eerste solovlucht. Alle vliegers weten zich hun eerste solovlucht als de dag van gisteren te herinneren.
Informatie / aanmelding
De navigatie vluchten
Wat na de basistraining volgt zijn de navigatie vluchten. Bij de lessen bezoek je ook andere vliegvelden waarbij je je eerste landingen maakt op een verharde baan. Je zult ontdekken hoe je, na met licht piepende wieltjes een mooie landing op asfalt te hebben gemaakt naar een parkeerplaats op Lelystad of Teuge taxiet. Even later geniet je van een kopje koffie op het terras van een ander vliegveld om vervolgens trots naar “je toestel” te lopen, geroutineerd de checks te doen, te ontdekken hoe snel je weer “los” bent om terug te keren naar het inmiddels vertrouwde Hoogeveen.
Nadat je door goed te navigeren aan de instructeur heeft aangetoond dat je het andere veld kunt vinden mag je daar de volgende les solo naar toe. Als laatste navigatie vlucht vlieg je de zogenaamde “grote driehoek”. Dit is de route: Hoogeveen-Texel-Lelystad-Hoogeveen of, zoals je het dan zal noemen EHHO-EHTX-EHLE-EHHO. Eerst met instructeur en daarna solo.
Informatie / aanmelding
De examentraining
Je kunt nu zelf vliegen. Dat heb je inmiddels wel bewezen. Wat nu komt is de examentraining, welke precies wordt geoefend wat je straks aan de examinator zult moeten demonstreren. Iedere les doe je eigenlijk een uitgebreid examen waarbij meer van je gevraagd zal worden dan straks in het echte examen het geval zal zijn. We doen dit om je wat overcapaciteit in kennis en kunde te geven omdat we heel goed weten, dat velen door nervositeit en dergelijke op het examen zelf wat onder hun niveau presteren.
Informatie / aanmelding

