Vliegschool Airbet Pilot Training
Vliegopleidingen
Gecertificeerde vliegschool NL-006-DTO
Brevet halen binnen handbereik
Theorielessen klassikaal
Praktijklessen duurt ca. 2 uur
Je bepaalt je eigen tempo
Vliegopleidingen
Een vliegbrevet binnen handbereik. Bent je benieuwd hoe het is om zelf een vliegtuig te besturen dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij hebben een gezellige vliegschool waar veiligheid en plezier op de eerste plaats staat. Je bent altijd van harte welkom om een kijkje te nemen bij ons.
Erkend opleidingsinstituut
Stichting AirbetPilot training is door het ILenT een erkend opleidingsinstituut. Wij verzorgen vliegopleidingen voor MLA. LAPL en PPL.
Welke opleidingen zijn er?
Onderstaand treft u het overzicht van de vliegopleidingen
RPL-MLA
Wil je in een licht twee persoons vliegtuig vliegen, dan is een MLA een ideaal brevet. MLA staat voor Microlight Aircraft. Het examen kan worden afgelegd na minimaal 30 vlieguren. Wil je een overstap maken naar een LAPL of PPL opleiding dan heb je alleen extra praktijklessen nodig. (Extra theorielessen zijn dan niet nodig.)
Informatie / aanmelding
LAPL (Light Aircraft License)
Wil je met een vliegtuig met minimaal 4 personen binnen Europa vliegen, dan heb je een Light Aircraft License brevet nodig. Na minimaal 30 vlieguren kun je een examen afleggen.
Informatie / aanmelding
PPL Private Pilote License
Met dit PPL brevet is een internationaal vliegbrevet en hiermee mag je vrijwel overal ter wereld vliegen in éénmotorige vliegtuigen. Wel heb je dan minimaal 45 vlieguren nodig voordat je het examen kunt afleggen. Dit brevet biedt piloten meer mogelijkheden.
Met dit brevet kun je meerdaagse navigatie- en overland vluchten maken binnen en buiten Europa. Het is een internationaal erkend brevet en biedt piloten meer mogelijkheden.
Informatie / aanmelding
Theorie opleiding
Om je vliegbrevet te halen zul je een aantal theorievakken met voldoende resultaat moeten volgen. Theorielessen zijn klassikaal te volgen bij Airbet Pilot Training, waar ook de vlieglessen plaatsvinden. De lesboeken zijn van Bas Vrijhof. De examens worden door het CBR afgenomen op diverse plaatsen in Nederland.
De theorie bestaat uit de volgende negen vakken:
- Human Performance and Limitations
- Air Law
- Operational Procedures
- Meteorology
- Communications
- Principles of Flight
- Aircraft General Knowledge
- Navigation
- Flight Performance and Planning
Informatie / aanmelding
Informatie
Syllabi
Voor elke opleiding gebruiken we een syllabus, welke is goedgekeurd door het ILenT.
Voor de PPL opleiding moet je de wettelijk gestelde 45 uur en voor het LAPL de wettelijke gestelde 30 uren gevlogen hebben met een instructeur of solo. Voor het MLA brevet geldt ook 30 vlieguren met instructeur of solo.
Radio telefonie praktijk en LPE
Naast het behalen van het brevet heb je ook nodig Radio telefonie praktijk en LPE Een niet onbelangrijk onderdeel van het vliegen is het communiceren via de radio. Een onderdeel van het vliegbrevet is de bevoegdheidsverklaring om via de radio te mogen communiceren met de verkeerstoren.
Radio Telefonie is een apart onderdeel dat ook te volgen is bij AirBet Pilot Training en dat wordt afgesloten met een examen.
Examen
Zodra je begint met één van de theorie-examens, gaat er op de laatste dag van diezelfde maand een teller lopen van 18 maanden. Dat wil zeggen, dat je binnen die tijd alle theorie-examens moet hebben behaald met een positief resultaat. Voor alle vakken is dat minimaal 75%.
Na het behalen van de examens, ontvang je het resultaatoverzicht. De verklaring theorie is vervolgens 24 maanden geldig: binnen deze 24 maanden dien je het praktijkexamen te hebben afgelegd en het PPL brevet te hebben aangevraagd.
Praktijk en theorie
Je kunt overigens tegelijkertijd met de praktijk en theorie bezig zijn, maar we raden wel aan om direct aan de theorie te beginnen zodra je met de opleiding begint. Je moet namelijk niet direct het leukste achter de rug hebben gehad!
Het praktijkexamen
Dit is de laatste stap in je opleiding. Tijdens dit examen zul je aan de examinator moeten laten zien dat je voldoende kennis en vaardigheid hebt om het brevet te kunnen krijgen.
Bij de aanvraag zullen wij je volledig begeleiden om dit proces. Na enkele weken zal je je brevet ontvangen.
Geldigheid van het brevet
Het brevet zelf blijft in principe geldig voor de rest van je leven. De aantekeningen op je brevet verlopen echter wel.
De ‘class rating SEP’ blijft twee jaar geldig. Tijdens deze twee jaren moet je minimaal in het laatste jaar 12 uur hebben gevlogen; waarvan 1 uur met een instructeur. Vervolgens kan elke examinator je brevet aftekenen zodat je weer twee jaar mag.
Heb je geen twaalf uur gevlogen? Dan kun je ook een ‘profcheck’ doen. De profcheck is een soort verkort praktijkexamen om te kijken of je niveau nog op de vereiste standaard ligt. Als dit zo is wordt je brevet opnieuw afgetekend.
Voor de afgifte van een nieuw document moet je op dat moment wel een geldig medical hebben voor het type brevet dat je wilt vernieuwen.
Ratings, certificaten of privileges hebben een geldigheidsdatum.
Verlopen SEP class rating
Als je SEP-class rating is verlopen, al is het maar één dag, dan zal je een profcheck bij een examinator moeten doen voor een vernieuwing van die class rating. Voordat die profcheck kan worden afgenomen moet je eerst extra training volgen. Hoeveel training noodzakelijk is wordt bepaald door de organisatie of de instructeur die de training verzorgt.
Als het om een non-high-performance SEP-class rating gaat, wat meestal het geval zal zijn, kan die training door onze DTO-vliegschool worden gegeven. Is de rating minder dan 3 jaar verlopen, kan deze zelfs door een individuele instructeur worden afgetekend. Je ontvangt na een succesvolle training een ‘Training Completion Certificate’ waarmee je dan de profcheck kan gaan doen.
Bij een verlopen SEP-class rating is er geen eis meer dat er na een bepaalde tijd opnieuw examens of een volledige opleiding gedaan moet worden.
Medical
Voor elk vliegbrevet is een medische keuring vereist. Deze keuring kun je op enkele plaatsen in Nederland ondergaan. Voor het MLA, LPL en PPL brevet is minimaal een klasse 2 keuring nodig. Voor een CPL brevet is een klasse 1 keuring vereist. Voor je eerste solo zul je minimaal klasse 2 gekeurd moeten zijn.
Vliegtuig huren
Vliegen met passagiers
Je mag alleen met passagiers vliegen als je in de laatste 90 dagen voor die vlucht ten minste drie starts en landingen hebt gemaakt.
AirBet heeft de volgende vliegtuigen voor u in de verhuur vanaf Vliegveld Hoogeveen:
Cessna 152
Deze tweezitter huur je
v.a. €160 per uur*. (incl. 21% BTW)
prijzen per 01-03-2024
Cessna 172
Deze vierzitter huur je
v.a. €210 per uur*. (incl. 21% BTW)
prijzen per 01-03-2024
MLA
Deze tweezitter huur je
v.a. €150 per uur*. (incl. 21% BTW)
prijzen per 01-03-2024
Berekende tijd:
Wielen van de grond tot wielen op de grond afgerond op eenheden van 6 minuten. Per vlucht wordt 6 minuten taxi-tijd bijgeteld. Deze taxi-tijd telt volledig mee voor de door jou benodigde uren, dan wel verlenging van jouw bevoegdheid.
*Afhankelijk van de ontwikkelingen op de brandstofmarkt kan een toeslag per uur van toepassing zijn.
Kijk verder op Vliegtuigverhuur

